Menu Sluiten

Keuzes klimaatbeleid eerste punt bij formatie

De eerste besluiten in de kabinetsformatie moeten gaan over een aantal cruciale keuzes in het klimaatbeleid. Uitbreiding van de infrastructuur voor elektriciteit en waterstof is van fundamenteel belang om onze klimaatdoelen te realiseren. Vanwege deze urgentie moet hierover al bij het begin van de formatie worden besloten. Met zo’n signaal kunnen betrokken bedrijven en maatschappelijke organisaties dan al tijdens de formatie aan slag. Ook andere onderwerpen om de klimaatdoelen voor zowel 2030 als 2050 te halen, vragen vroeg in de formatie om helderheid. Snelle politieke besluitvorming is daarnaast van belang om nog invloed te kunnen uitoefenen op de invulling van het nieuwe Europese doel van 55 procent. De Europese onderhandelingen hierover lopen parallel aan de formatie. Een duidelijk standpunt van formerende partijen over de Nederlandse visie op die invulling is daarbij van groot belang. Dit schrijft voorzitter Ed Nijpels van het Voortgangsoverleg Klimaatakkoord in een brief aan de informateur. klimaatakkoord-nl: https://www.klimaatakkoord.nl/actueel/nieuws/2021/03/09/keuzes-klimaatbeleid-eerste-punt-bij-formatie

1 reactie

  1. Evert du Marchie van Voorthuysen

    Ik citeer:

    “” Keuzes klimaatbeleid eerste punt bij formatie

    Nieuwsbericht | 09-03-2021 | 13:57
    De eerste besluiten in de kabinetsformatie moeten gaan over een aantal cruciale keuzes in het klimaatbeleid. Uitbreiding van de infrastructuur voor elektriciteit en waterstof is van fundamenteel belang om onze klimaatdoelen te realiseren. “”

    en

    “”Ook pleiten Nijpels en de tien voorzitters ervoor de opgave niet voor zich uit te schuiven. “Elke ton CO2 die we nu besparen draagt meer bij aan beperking van de opwarming dan een ton die we later besparen.””

    Deze twee uitspraken van Ed Nijpels c.s. zijn volkomen in strijd met elkaar. In het eerste citaat wordt gepleit voor een snelle uitbreiding van de infrastructuur voor waterstof, waarmee de productie van zg. “groene” waterstof wordt bedoeld, een zeer inefficiënte manier om van kostbare windstroom een brandstof te maken. En dat terwijl dezelfde windstroom, op het net gezet, veel meer brandstof in de centrales gaat vervangen. De CO2-besparing op korte termijn gaat dus OMLAAG door de snelle uitbreiding in waterstofinfrastructuur.

    D66 mag dus nooit akkoord gaan met sterke subsidiëring van “groene” waterstof in het regeerakkoord. Dit in overeenstemming met het verkiezingsprogramma 21.

    Zie ook het document: “”Waarom “groene” waterstof op korte termijn (voor 2030) geen goed idee is.”” elders op dit platform.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.